Ćwiczenia Zhineng Qigong - krótki opis podstawowych technik
Systematyczny trening Zhineng Qigong
Ćwiczenia Zhineng Qigong zawierają dynamiczne formy (ćwiczenia Donggong), statyczne formy (spokojne lub medytacyjne formy) i spontaniczne formy(Zifagong).
Wszystkie trzy rodzaje prowadzą ćwiczącego przez trening zewnętrznej hunyuan (podkreślają interakcję umysłu z qi na zewnątrz ciała), wewnętrzną hunyuan (podkreślają interakcję qi z umysłem pośrodku ciała), prowadzą z poziomu podstawowego do najwyższego.
Sześć głównych zestawów ćwiczeń
W ogóle istnieje sześć zestawów dynamicznych ćwiczeń ale tylko trzy pierwsze zestawy były nauczane do roku 2000. To są Peng Qi Guan Ding Fa (tłumaczone jako Lift Qi Up Method czyli Podnoszenie Qi Do Góry), Xing Shen Zhuang (tłumaczone Body Mind Form czyli Forma Ciała i Umysłu) i Wu Yuan Zhuang (nazywana Five One Form czyli Forma Pięć Jeden). Pierwszy zestaw Podnoszenie Qi Do Góry należy do zewnętrznego hunyuan. Drugi i trzeci zestaw należą do poziomu wewnętrznej hunyuan, a czwarty, piąty i szósty należą do pośredniego poziomu hunyuan i nie były nauczane publicznie. Sześć zestawów ćwiczeń jest wprowadzanych według właściwości qi,nawiązującej do fizjologicznej aktywności człowieka. Skóra, mięśnie, krew, naczynia krwionośne,organy wewnętrzne, kości, etc., wszystko to zawiera pokrycia membranowe, które są wypełnione drobnymi naczyniami włosowatymi. Qi ludzkiego ciała przenika tkanki błoniaste. Wymiana pomiędzy qi ludzkiego ciała, a zewnętrzną qi, głównie odbywa się na skórze i tkance błoniastej.
Pierwszy zestaw ćwiczeń, Podnieś Qi jest przeznaczony, aby wzmocnić wymianę Qi na tych powierzchniach. Podczas wykonywania tego ćwiczenia qi ludzkiego ciała, otwiera się na zewnątrz aby wejść w interakcję z pierwotną hunyuan qi, i zewnętrzna qi jest wciągana do ciała. To wzmacnia jakość i ilość qi ciała. Ta sama zasada może być użyta, aby praktykujący skierował qi do leczenia innych. Ponieważ następuje efektywne wzmocnienie tkanki błoniastej, zwiększa się czułość zmysłów, włączając rozwój ponad zmysłowej percepcji (ESP extra sensory perception). Zaawansowani praktykujący mogą widzieć qi wewnątrz ciała, zobaczyć stan zdrowia innych, itd. Jednakże praca z zewnętrzną hunyuan qi zachodzi głównie na poziomie luźnych tkanek podskórnych gdzie przepływ qi nie jest mocny. To oznacza, że ponad naturalne zdolności rozwijają do ograniczonego poziomu. Nie mniej jednak, to pojedyncze ćwiczenie zapewnia dobre funkcjonowanie organizmu i jest wystarczające aby uniknąć chorób. Wewnętrzne formy hunyuan to Xing Shen Zhuang (Forma Ciała i Umysłu) i Wu Yuan Zhuang (Forma Pięć i Jeden).
Xing Shen Zhuang (Forma Ciała i Umysłu) wykonuje się jednocząc umysł i ciało. Jest to ćwiczenie wzmacniające qi w ciele człowieka dzięki przenikaniu qi przez skórę, mięśnie, ścięgna, naczynia krwionośne i kości, co wzmacnia zdrowie ćwiczących. Ćwiczenia Xing Shen Zhuang rozluźnia stawy, ścięgna i więzadła. Jest ono najbardziej forsowne z zestawu sześciu ćwiczeń. Qi wchodzi głęboko w mięśnie i kości, czułość tych miejsc bardzo wzrasta a prawidłowo praktykujący będzie mógł wyczuć ich stan. Xing Shen Zhuang wpływa także na qi organów wewnętrznych przez połączenie kanałów qi i kolaterii z organami wewnętrznymi. Następne ćwiczenie Wu Yuan Zhuang zwiększa i harmonizuje qi wewnętrznych organów; właściwe kultywowanie go zwiększa zdrowie ponad normę.
Wu Yuan Zhuang działa bezpośrednio na qi pięciu organów wewnętrznych. Warty podkreślenia jest związek emocji i wewnętrznych organów. Pięć organów to: serce (xin), wątroba i śledziona (gan), trzustka (pi) i nerki (shen). Zauważmy, że w Zhineng Qigong i nauce Tradycyjnej Chińskiej Medycyny wątroba (gan) jest odpowiednikiem wątroby i śledziony w zachodniej medycynie.
Zgodnie z Tradycyjną Chińską Medycyną i teoriami qigongowymi pięć organów wymienionych powyżej wiąże się z emocjami. Serce jest związane z radością, wątroba i śledziona ze złością, trzustka z niepokojem, płuca ze smutkiem a nerki za strachem. Pięć wewnętrznych organów łączy się również z aktywnością mentalną. Serce koreluje ze świadomością (shen- mentalność, myślenie i odczuwanie); wątroba i śledziona są połączone z duszą (hun- moralny i duchowy aspekt człowieka). Płuca związane są z istotą duszy (po- świadoma część ludzkiego umysłu). Trzustka jest w relacji z tworzeniem idei (yi- działanie lub siła myślenia i formowania idei). Nerki determinują wolę człowieka (zhi- mentalna siła człowieka kierująca jego myślami lub działaniami). Praktyka Wu Yuan Zhuang (Forma Pięć i Jeden) wzmacnia qi organów wewnętrznych i stabilizuje mentalną aktywność człowieka.
Xing Shen Zhuang (Forma Ciała i Umysłu) jednoczy ze sobą skórę, mięśnie, ciała krwionośne i kości. Wu Yuan Zhuang (Forma Pięć i Jeden) łączy ze sobą qi organów wewnętrznych i aktywności mentalne. Praktyka wewnętrznej hunyuan zwiększa umiejętność kierowania funkcjami ludzkiego organizmu niezależnymi od woli. Dla przykładu zaawansowany praktykujący będzie umiał kontrolować bicie swojego serca, ciśnienie krwi i ruchy jelit swoją wolą. Przez przenikanie qi do wnętrza ciała, połączenie pomiędzy człowiekiem i naturą niepomiernie wzmocni się.
Trzy ćwiczenia Zhineng qigong nie nauczane publicznie
Ponadto wyróżnia się poziom średniego hunyuan. Są trzy ćwiczenia dotyczące tego poziomu: Zhong Mai Hunyuan, (Średni Kanał Hunyuan), Zhong Xian Hunyuan (Średnia Linia Hunyuan) i Fan Ben Gui Yuan (Zjednoczenie ze Wszechświatem).
Termin „średni” odnosi się tutaj do środka ludzkiego ciała. Średni kanał głównie uznawany jest za kanał pomiędzy baihui (2-3 cm w tył od czubka głowy) i huiyin (znajdujący się w kroczu). Kanał ten pojawia się po przejściu pewnego poziomu praktyki. Ćwiczenie Hunyuan Średniego Kanału intensywnie zwiększa nadprzyrodzone umiejętności. Buddyzm Tybetański i pewne praktyki Taoistycznego Qigongu również zawierają ćwiczenia średniego kanału, jednakże ich elementy nie są takie same jak w Zhineng Qigong. Średnia linia biegnie od środka średniego kanału. Ćwiczenie Średniej Linii Hunyuan asymiluje qi ciała do średniej linii średniego kanału. Ćwiczący, który to osiągnie, dojdzie do poziomu złączenia się w jedność ze wszechświatem a jest to cel ostatniego zestawu ćwiczeń.
Jako dodatek do sześciu wcześniej wspomnianych ćwiczeń wprowadzono ćwiczenie San Xin Bing Zhan Zhuang (Medytacja Stojąca Trzy Centra powszechnie nazywane Zhan Zhuang) łączące trzy poziomy ćwiczeń. Jest ono potrzebne do przejścia z zewnętrznej Hunyuan na wewnętrzną Hunyuan a także do przejścia z wewnętrznej Hunyuan na średnią Hunyuan. Na różnych poziomach występują różnice w wizualizacji i lokalizacji miejsc, na których należy się koncentrować.
Jak dotąd tylko Peng Qi (tłumaczenie Lift Qi Up, czyli podnieś Qi do Góry), Xing Shen Zhuang (tłumaczone Body Mind Form czyli Forma Ciała i Umysłu) i Wu Yuan Zhuang (nazywana Five One Form czyli Forma Pięć Jeden) zostały upublicznione. Te trzy ćwiczenia wprowadzono stopniowo pomiędzy 1980 i 1990 rokiem. Powodem niewprowadzenia jednocześnie całego zestawu sześciu ćwiczeń jest fakt, że w przeciwieństwie do tradycyjnych qigongów, gdzie zazwyczaj znajduje się po kilku ćwiczących w grupie, celem Zhineng Qigong jest pomoc dużej liczbie osób. Należy pamiętać, że sformowanie pola qi jest bardzo ważne, niezbędne bowiem ułatwia postępy w praktyce na każdym poziomie treningu. Mocne pole qi na poszczególnych poziomach nauki i przyspiesza jej postęp. Doświadczenia zebrane w centrum Huaxia Zhineng Qigong wskazują, że bez pomocy pola qi postęp jest bardzo trudny. To dlatego dawniej praktykujący potrzebowali dziesiątków lat, aby osiągnąć wysoki poziom qigongowy.
W roku 2009 medytacyjna forma Zhineng Qigong nie była jeszcze powszechna ponieważ uznano, że bez pewnego poziomu wytrenowania niełatwo odpowiednio się wyciszyć. Oscylujący umysł nie poddaje się łatwo, aby wejść w stan medytacyjny. Na dodatek medytacyjna forma posiada całą serię specjalnych wymogów dotyczących świadomego użycia umysłu, które są abstrakcyjne i trudne do nauki i dlatego nie są odpowiednie dla ćwiczących na niskim poziomie. Spontaniczną formę jest także trudno ćwiczyć. Historyczne dokumenty na temat qigongu nie wykazują zrozumiałych opisów tych ćwiczeń. Teorie i zasady były przekazywane ustnie. Ogólnie rzecz ujmując praktyka rozpoczyna się od delikatnych ruchów i stopniowo przechodzi do gwałtownych, następnie od gwałtownych ruchów do wyciszenia. Każdy bez wyjątku poziom posiada odpowiednie teoretyczne podstawy. Poprawne ćwiczenie tej formy przynosiło dawniej dobre efekty. Jednakże nieprawidłowo wykonywane może doprowadzić do uszkodzenia qi i umysłu. Uszkodzenie qi może skutkować utratą kontroli ruchów przez ćwiczącego, a szkody umysłowe mogą prowadzić do choroby psychicznej. Dzieje się tak dlatego, ponieważ qi ćwiczone tym rodzajem treningu szybko rośnie i przemieszcza się swoimi drogami. Na tym etapie mentalnym poziom ćwiczącego nie jest wystarczająco stabilny, aby kontrolować qi; umysł może prowadzić ruch qi w szkodliwy sposób. W latach 80 siątych XX wieku (niepraktykujący Zhineng Qigong) padło ofiarą tej formy praktyki. Z powodu trudności i dużych wymagań w zakresie precyzji wykonywanych ruchów, ten rodzaj ćwiczeń nie będzie wprowadzony dopóki fizyczny i mentalny poziom ogółu ćwiczących, nie osiągnie odpowiedniego poziomu.